Whatsapp voor bedrijven

Advertentie:

Posted by in Zakelijk on 18 mei 2017 0 comments

Bedrijven maken steeds meer gebruik van Whatsapp en social media

Het was 40 jaar geleden ondenkbaar dat we anno 2017 zouden communiceren middels een smartphone.
De opkomst van Whats App, waarmee men kan chatten, bellen en zelfs videobellen was helemaal ondenkbaar.
Tegenwoordig is WhatsApp niet weg te denken en zelfs voor grote bedrijven een onmisbare manier geworden om te communiceren met klanten.

WhatsApp voor bedrijven?

Een groot bedrijf dat bereikbaar is voor klanten middels WhatsApp, het klinkt niet logisch. Hoe moet een bedrijf communiceren met duizenden, zo niet honderdduizenden klanten als er slechts 1 telefoonnummer aan een WhatsApp installatie gekoppeld kan worden? Moeten ze al die gesprekken beantwoorden middels een smartphone of tablet? Nee, gelukkig werkt het anders.Sinds Facebook de app heeft overgenomen, is er een hoop verbeterd. Een van de vele positieve veranderingen is Whatsapp Web. Met Whatsapp Web kan iedereen gewoon zijn PC, laptop of tablet gebruiken. De gebruiker moet een website opzoeken van Whatsapp en kan dan een code scannen met de smartphone. Daarna worden automatisch alle contacten en berichten geladen en is het mogelijk om direct berichten te versturen. Alle opties die er gewoonlijk zijn, heeft de webversie ook. Het grote voordeel is dat je gewoon vanachter je PC, laptop of tablet kan werken. Een toetsenbord en een grote monitor zorgen ervoor dat berichten snel kunnen worden beantwoord. Aangezien veel klanten dezelfde vragen hebben, kunnen bedrijven deze makkelijk beantwoorden door te knippen en te plakken en het bericht iets te personaliseren.

De (potentiële) klant krijgt zo direct een oplossing voor zijn probleem of een passend antwoord op een vraag. Ondanks het feit dat Whatsapp al enkele jaren door bedrijven word ingezet, staan de algemene voorwaarden van de app dat eigenlijk niet toe. Facebook, eigenaar van de app, zie dat er veel vraag is en werkt momenteel aan een zakelijke oplossing.

Andere kanalen benutten?

Bedrijven die er voor kiezen om WhatsApp in te zetten zijn momenteel nog relatief zeldzaam. Veel bedrijven kiezen ervoor om slechts middels telefoon en email bereikbaar te zijn. Toch zien steeds meer mensen het nut in van social media. Met Facebook en Twitter is het mogelijk om op een veel laagdrempelige manier te communiceren met klanten. Mensen gebruiken social media om hun ervaringen te delen over een ieder onderwerp en dus ook over hun ervaringen met bedrijven. Voor een bedrijf is het van groot belang om daar direct op in te spelen. Potentiële klanten kunnen worden binnengehaald, ontevreden klanten kunnen door een webcare team tevreden worden gesteld. Tevens is er voor bedrijven een enorme hoeveelheid gebruikersgegevens te vinden die zeer interessant kan zijn. Door te adverteren op Facebook is zelfs mogelijk om na een analyse de volgers van een openlijk tevreden klant te benaderen en na twijfelaars klanten te maken.

Skype en videobellen

Skype en andere manieren om te videobellen zijn nog niet in gebruik. Er word veel gebruik gemaakt van internet bellen om klantcontact te onderhouden maar videobellen is nog niet erg gebruikelijk. Het zal nog enkele jaren duren, voordat dat wel het geval is. Waarschijnlijk zal virtual en augmented reality spoedig toenemen in populariteit. Bedrijven kunnen daar op tal van manieren op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan een 3D avatar die klanten middels virtual reality te woord staat. Over 20 tot 50 jaar zal kunstmatige intelligentie zover ontwikkeld zijn dat een helpdesk volledig vervangen kan worden. En waarschijnlijk zal de consument in veel gevallen geen eens contact hoeven opnemen. Dankzij slimme apparatuur, welke samenhangt met het internet, worden fouten opgemerkt, doorgegeven en opgelost.